2017年06月17日

マララ・ユスフザイ 国連演説! (2)

Malala Yousafzai speech 2.jpg
 
 前回(1)導入

 皆様への感謝の気持ちキラキラ.gif
 すべての子どもたちへの教育の大切さ
 自分の体験から学んだこと

 今回(2)本論

 その具体的な話が展開していきます


 (注)今回は少し長いですが汗.gif

    マララさんの英語は
    トップレベルの優秀な中学生&
    真面目に勉強している(笑い)高校生なら学校.gif
    きっと理解できる英語だと思います337.gif

 
【YouTube】Malala Yousafzai addresses United Nations Youth Assembly

 


 3回シリーズ [全13段落]

 (1) ( 00′00″to 05′26″) 【1】~【4】パラグラフ
 (2) ( 05′43″to 12′29″) 【5】~【10】パラグラフ
 (3) ( 12′30″to 16′53″) 【11】~【13】パラグラフ


   日本語訳は英語の語順に従って
   カタマリで原則的に左から右に訳しています

   同形反復は並列して解説しています


(2) ( 05′43″to 12′29″) 【5】~【10】パラグラフ

【5】

I am the same Mallanna.
私      同じ マララ

My ambitions are the same.
私の大志         同じ

My hopes are the same.
私の希望       同じ

My dreams are the same.
私の夢        同じ


Dear sisters and brothers,
親愛なる少女少年のみなさん 

I am NOT against anyone.
私 ~ない 反対する いかなる一人
(=私は誰にも反対しません)

Neither am I here
~もない いる 私 ここ
(=ここにいるのでもありません)

to speak
~ために 話す

                              the Taliban
                               タリバン
in terms of personal revenge against    or     .
                              any other terrorists group
~の点で 個人的な復讐心 ~に対する       他のテロリストグループ

I am here to speak up for

私 いる ここ 声を上げる ~のために

  the right of education of every child.      (Applause)
     権利    教育    すべての子どもたち


I want education for
私 望んでいる 教育 ~のための

  the sons        the Taliban
    息子たち       タリバン
   and       of    and       .
  the daughters    all the extremists
    娘たち        すべての過激派

I do not even hate the Taliban who shot me.
私 憎んでさえいない  タリバン      撃った 私

       there is a gun in my hand
            銃がある  手に
Even if      and          ,
       he stands in front of me
たとえ~でも 彼 立つ   ~の前に 私     

I would not shoot him.
私 断固として撃たない 彼

This is the compassion that
このこと    慈悲心キラキラ.gif


                Muhammad ― the prophet of mercy,
                ムハンマド     予言者   慈悲
                (=マホメット)  

                 and 

                Jesus christ
                イエス・キリスト

 I have learnt from   and     
   
                Lord Buddha
 私  学んだ ~から   ブッダ



 ※Muhammad ムハンマド、マホメット (570?‐632)

  イスラム教の開祖


  【ブログ】ついてるレオさん"ハッピー日記"鉛筆.gif  
  イスラム教のお話! 前編  (10 21 2012) 
  イスラム教のお話! 中編  (10 22 2012)
  イスラム教のお話! 後編  (10 23 2012) 


  Jesus christ イエス・キリスト、ジーザス・クライスト(紀元前4生~紀元33)
  
  キリスト教の開祖
 

  【ブログ】ついてるレオさん"ハッピー日記"鉛筆.gif
  キリスト教のお話! 前編  (10 24 2012)
  キリスト教のお話! 中編  (10 25 2012)
  キリスト教のお話! 後編  (10 26 2012)


  Buddha  仏陀(ぶつだ), ブッダ

  釈迦 ゴーダマ・シッダルタ (紀元前563 - 483)

  仏教の開祖


  【ブログ】ついてるレオさん"ハッピー日記"鉛筆.gif  
  仏教のお話! 前編 (10 9 2013)
  仏教のお話! 中編 (10 10 2013)
  仏教のお話! 後編 (10 11 2013)
 

This is the legacy of change that
このこと   遺産     変革


                    Martin Luther King,
                    マーティン・ルーサー・キング

                    Nelson Mandela
                    ネルソン・マンデラ

 I have inherited from    and             .

                    Muhammad Ali Jinnah     (Applause)
 私 受け継いだ ~から    ムハンマド・アリー・ジンナー



 ※Martin Luther King (Martin Luther King、Jr)

Martin Luther King.jpg

  マーティン・ルーサー・キング・ジュニア
  プロテスタント パブテスト派の牧師 (1929-1968)
  キング牧師の名で知られ、アフリカ系アメリカ人公民権運動の指導者

  1963年 20万人のワシントン大行進を実施
  1964年 ノーベル平和賞を受賞。
  1968年 遊説活動後の集会で白人男性に暗殺された



 ※Nelson Mandela ネルソン・マンデラ 

Nelson Mandela 4.jpg

  南アフリカの政治家 (1918 - 2013)

  若くして反アパルトヘイト運動に身を投じ、
  1964年に国家反逆罪で終身刑の判決を受ける
  27年間に及ぶ獄中生活の後、1990年に釈放

  1993年 ノーベル平和賞を受賞
  1994年 南アフリカ初の全人種参加選挙を経て大統領に就任


  
 ※Muhammad Ali Jinnah ムハンマド・アリー・ジンナー

  インド・ムスリム連盟の指導者 (1876 - 1948)
  独立パキスタンの初代総督
  パキスタンでは
  「カーイデ・アーザム」 (最も偉大な指導者)
  「バーバーイェ・コウム」(建国の父)としても知られている




This is the philosophy of non-violence that
このこと     哲学       非暴力


                 Gandhi,
                 ガンジー

                 Bacha Khan
                 バシャ・カーン

 I have learnt from    and        .

                 Mother Teresa
 私 学んだ ~から  マザー・テレサ


 ※Gandhi (Mahatma Gandhi)  (1869 - 1948)

Mahatma Gandhi.jpg

  マハトマ・ガンジー
  インド独立運動の指導者
  「非暴力・非服従」運動を行う



 ※Bacha Khan バシャ・カーン (1890 - 1988)

  本名 Khan Abdul Ghaffar Khan
      カーン・アブドゥル・ガッファール・カーン 

  パシュトゥーン人独立運動のリーダー

  1930年 塩の行進 ガンディーの弟子として支持者と共に
  イギリス植民地政府による塩の専売に反対し、    
  製塩の為にグジャラート州アフマダーバードから
  同州南部ダーンディー海岸までの約380kmの抗議行動をした



 ※Mother Teresa マザー・テレサ (1910-1997)

Mother Teresa.jpg 

  ローマカトリック教会(現在のマケドニア)の
  インドの修道女、宣教師
  インドで、貧しい人々のために活動して、
  孤児の施設をつくり身を捧げた

  1979年 ノーベル平和賞を受賞



 And

this is the forgiveness that
このこと     許し

             from my mother
             ~から 私の母
 I have learnt     and        .
             from my father     (Applause)
 私 学んだ      ~から 私の父


This is what my soul is telling me,
このこと  こと 私の魂  語りかけている 私

 be peaceful
 穏やかでいなさい
   and        .
 love everyone
 愛しなさい すべての人


【6】

Dear sisters and brothers,
親愛なる姉妹兄弟のみなさん

we realize the importance of lightキラキラ.gif
私たち 気づく   大切さ      光 

when we see darkness.
~とき 私たち 見る 暗闇

We realize the importance of our voice
私たち 気づく   大切さ      私たちの声 

when we are silenced.
~とき 私たち 沈黙させられる

In the same way,
同様に

when we were in Swat,      the north of Pakistan,
~とき 私たち いた スワート       北部  パキスタン

                         pens ペン.png
                          ペン
we realized the importance  of  and
                         books 83.gif
私たち 気づいた  大切さ         本 

when we saw the guns.
~とき 私たち 見た 銃


The wise saying,
  ことわざ

“The pen is mightier than sword” was true. 228.gif
   「ペンは剣より強し」         だった 本当の

               
The extremists were 
    過激派  だった
   and
they are
彼ら  です

       books
        本
fraid of   and    .
       pens
恐れている  ペン 

The power of education frightens them.
   力      教育     恐れさせる 彼ら

They are afraid of women.
彼ら   恐れている 女性

The power of the voice of women frightens them.
   力         声     女性   恐れさせる 彼ら

 And

that is why they killed 14 innocent students
だから     彼ら 殺した  14人の無実の学生

the reason they're taking Quetta.
   理由   彼ら 占領する クエッタ

And
                        female teachers
                        女性教師
that is why they killed many    and
                        polio workers
だから   彼ら 殺した 多くの   ポリオ研究者

in cotton paw. 
 「cotton paw」


That is why they are blasting schools152.gif every day.
だから     彼ら   破壊している 学校     毎日

Because

they were
彼ら だった
  and
they are
彼ら である

 afraid of change,
 恐れている  変革  

 afraid of the equality
 恐れている    平等

 that we will bring into our society.
    私たち もたらす   私たちの社会

【7】

I remember that
私 覚えている 

 there was a boy in our school who was asked by a journalist,
 ひとりの少年がいた 私たちの学校  尋ねられた  ジャーナリスト

“Why are the Taliban against education?”
 「なぜ  タリバン  ~反対して 教育」

He answered very simply.
彼 答えた とてもシンプルに

By pointing to his book
~によって 指し示して  自分の本

he said,
彼 言った

“A Talib doesn’t know what is written inside this book.”
「タリバン わからない  こと  書かれている ~の内側に この本」
            (=この本に書かれていること)

They think that
彼ら 考えている

 God is a tiny, little conservative being
 神    ちっぽけな 小さい 保守的な存在

 who would send girls to the hell
          送る 少女たち  地獄

 just because of going to school.
 ただ ~のせいで 学校に行く
 (=ただ学校に行くという理由だけで)

                         name of Islam
                          名    イスラム
The terrorists are misusing the     and
                         Pashtun society
テロリストたち 悪用している    パシュトゥン人の社会

for their own personal benefits.      (Applause)
~のために 自分達自身の個人的な利益


【8】

Pakistan is peace-loving democratic country.
パキスタン    平和を愛する 民主的な国

                           daughters
                           娘たち
Pashtuns want education for their   and    .
                           sons
パシュトゥン人 望んでいる 教育 ~のための 息子たち

And
                  peace,
                  平和
                  humanity
                  慈悲
Islam is a religion of   and    .
                  brotherhood
イスラム   宗教       兄弟愛

Islam says that
イスラム 言っている

it is not only each child's right to get education,
それ ~だけでなく 
    ひとりひとりの子どもの権利 得る 教育

              duty
              義務
rather it is their   and    .
             responsibility
むしろ   彼らの   責任

【9】

Honourable Secretary General,
親愛なる国連事務総長

peace is necessary for education.
平和    必要な  ~のために 教育

In many parts of the world,
  多くの地域   世界

        Pakistan
        パキスタン
especially  and    ;
        Afghanistan
 特に    アフガニスタン
 
terrorism,
テロリズム
wars
 戦争
 and    stop children to go to their schools.
conflicts
 紛争   妨げている 子どもたち 学校に行く

We are really tired of these wars.
私たち 本当に うんざりしている これらの戦争


Women
女性
 and   are suffering in many ways in many parts of the world.
children
子ども   被害を受けている   多くのやり方  多くの地域  世界   

In India,
  インド

innocent
 純真な
 and   children are victims of child labour.
 poor
 貧しい 子どもたち   被害者  児童労働

Many schools have been destroyed in Nigeria.
多くの学校    破壊されている     ナイジェリア

People in Afghanistan have been affected by the hurdles of extremism
 人々  アフガニスタン  影響を受けている ~によって 妨害 過激派

for decades.
~の間 何十年

         have to do domestic child labour
         ~しなければならない
           する 家での児童労働
Young girls    and
         are forced to get married at early age.
少女たち   強要されている 結婚する   早い年齢


Poverty,
 貧困
ignorance,
 無学
injustice,
 不正
racism
人種差別
 and
the deprivation of basic rights
   はく奪      基本的権利

                             men
are the main problems faced by both and    .
                             women
     主な問題      直面している 共に 男女


【10】

Dear fellows,  today
親愛なるみなさん、今日

              women's rights
              女性の権利
I am focusing on    and
              girls' education
私 焦点を合わています 女子の教育

because they are suffering the most.
なぜなら 彼女たち 苦しんでいる 最も

There was a time
    時代があった

when women social activists asked men to stand up for their rights.
  女性の社会活動家たち 求めた 男性 立ち上がる ~のために 自分たちの権利

But, this time,
しかし、今回

we will do it by ourselves.         (Cheers, applause)
私たち する それ 自分たち自身で

I am not telling men to step away from speaking for women's rights
私 言っているのではない
        男性  離れる  ~から 話す ~のために 女性の権利

rather
むしろ 

I am focusing on women
私 焦点を合わせている 女性

to be independent to fight for themselves.
 自立する ~のために 闘う 自分達自身のために


 (続く)キラキラ.gif


 【追伸で~す】

 マララ・ユスフザイ 国連演説! (3)

 次回は19日(月曜日)に紹介する予定です

 週末エンジョイですね

 さて、今日も
 顔にツヤキラキラ.gifをだして(笑い)
 上気元で顔晴りましょう(^.^)

  今日はいい日だ!

 ついてるレオさん

posted by ついてるレオ at 12:34| Comment(0) | TrackBack(0) | 生きる知恵 | 更新情報をチェックする
この記事へのコメント
コメントを書く
コチラをクリックしてください

この記事へのトラックバック