2015年10月10日

英語上達のヒント!(18) 【中級編】 英語で考える 英語で話す(3)

紅葉 白馬大池 長野.jpg
 
 Basic Grammar in use
 Raymond Murphy(著)

 英文法を知識としてではなく、

 「どういう時と状況でどのように使われるのか」

 これを頭で考えなくても
 自由に使えるレベルまで練習する

 ハッピー(笑い)


 昨日紹介のテキスト 

 Basic Grammar in use

Basic Grammar in use CAMBRIDGE.JPG

 この商品の
 第3版の内容紹介はこちら

 Basic Grammar in Use, Third edition, is the lower-level text in the Grammar in Use series. It focuses on the fundamental grammar structures normally taught in basic or introductory courses.

 This new edition contains updated explanations paired with additional practice. The book is available both with and without answers, so it can be used in class or for self-study.

 The new CD-ROM offers hundreds of practice exercises, challenging games, a progress report, and a create-your-own test feature.

 The workbook provides students with further practice opportunities.

 
 (注)【中級編】の勉強ということで
     Think in English. Speak in English.
     日本語訳はなくても大丈夫ですよね(笑い)


 この解説によれば
 このテキストは“the lower-level”「低レベル」

 日本の中学校レベルの 
 基礎的な文法構造に焦点が合わされています。

 ところで、昨日の日記を読んで

 「私は、少しは英語ができるので
  このレベルのテキストでは物足らない」

 「私はもう少しレベルの高いテキストで学習したい」

 そう思った方、いらっしゃるかも

 その気持ち よくわかります(笑い)

 そういう方もきっといらっしゃると予想して
 あなたに最適なテキストを紹介します(笑い)

 そのテキストはこちら

Grammar in use Intermediate CAMBRIDGE.JPG

 Grammar in use Intermediate

 Raymond Murphy (著) William R. Smalzer(寄稿)
 Cambridge University Press

 著者は同じ(笑い)

 付属CD付き

Grammar in use Intermediate CAMBRIDGE Audio CD.JPG

 (注) テキストの一部が収録されています(^^♪


 この商品の
 最新の第3版の内容紹介はこちら

 Grammar in Use Intermediate is a highly successful grammar text
 known for its clear, concise explanations and innovative format.

 Ideal for students preparing for the TOEFL ® or other standard examinations, the new edition of this popular North American English grammar title offers even more support,
 with a larger format to include more explanation and practice, eight new units on phrasal verbs, and 10 pages of Additional Exercises.

 This edition, with answers, can be used in the classroom or for self-study.

 It includes a CD-ROM featuring additional practice exercises, progress reports, interactive games, and a link to the Cambridge Dictionaries Online.

 You can even create your own tests to review the language learned.
 
 
 こちらは“Intermediate”つまり、中級用のテキスト
 アメリカ英語を紹介していて
 TOEFL、各試験などを受験する生徒さんに理想的のようですね。

 教室でも自学勉強、どちらにもOK

 前回のテキストよりはレベルアップしています

 くれぐれも
 ついてるレオさんのテキストは
 第2版ですが
 テキストの中身をちらっと紹介します

Grammar in use Intermediate Unit 1.JPG
 
 このテキストも
 左ページに用例説明、
 右ページに練習問題という2ページ構成になっています。

 この Unit1 は Present Continuous (I am doing)

 どうやらテーマは『現在進行形』ですね

Grammar in use Intermediate Present Continuous.JPG

 Study this example situation:

 Ann is in her car. She is on her way to work.

 She is driving to work.

 This means: she is driving now, at the time of speaking.

 The action is not finished.

 Am/is/are -ing is the present continuous:

     I am (=I'm)           driving.
 he/she/it is (=he's, etc.)      working.
 We/you/they are (=we're,etc.) doing,etc.
 
 みなさまもご存じの通り(笑い)

 『現在進行形』は
 話者が話しているときの動作の進行
 をあらわしていてその動作が完了していない


 さきほどのイラストの状況は

 「アンちゃん 車を運転していて職場にむかっています」(笑い)

 しかし(笑い)

 この下に、次のような例があります

Present Continuous .JPG

 But the action is not necessarily happening at the time of speaking.
 しかし この行為 必ずしも おこっていない とき (話者が)話している 

 For example:
 たとえば


 Tom and Ann are talking. Tom says:
 トムとアン 話している トム 言う

 “I'm reading an interesting book at the moment.
  僕 読んでいる おもしろい本    今

  I'll lend it to you when I've finished it.”
  僕 ~します 貸す それ ~へ あなた ~とき 私 終える それ

 簡単に言うと(笑い)
 トム:「今おもしろい本を読んでるけど、読み終えたら貸すよ」

 みなさん、もうおわかりですね

 トムはアンと話している最中には本を読んでいません

 しかし、彼はおもしろい本を読み始めて読んでいる最中だ
 と言っているのですね(まだ読み終わっていない)

 この解説は、日本語の文法書にはのっていないと思います

 このような例はまだまだ他にもたくさんあります。

 英語の文法を洋書で学ぶメリットはたくさんありますよ


 そうそう、ここでも トレーニングは


 これを各ユニット 


 最低30回(できれば50回)音読


 ここで、ある疑問

 「何回音読すれば十分ですか?」

 はい(笑い)

 重要なことは、

 「読んでいる内容が日本語で考えなくても 
  英語のままで瞬時に理解できるところが
  最低必要回数です」

 個人差がありますが、
 大体30回ぐらいでそのまま分かるように
 なってくるそうです。

 リーディング内容が易しすぎる人は
 テキストをレベルアップしてもOK

 でも、英語のままわかるようになってきたら
 そこでやめるのではなく、
 更に20回、30回以上続けるのは
 『英語脳』の中に完全に定着させるため

 聞いた瞬間に理解できる段階から、
 考えた瞬間に英語が話せるのは
 100回以上繰り返す必要があるそうです

 私たちが日本語を自由に使いこなせるのも
 基本的な表現を何百回、何千回も繰り返して
 話してきたからですよね
 
 くれぐれもこの本をやり終えるには
 ある程度の時間と根気が必要だと思います

 大切なのは微差の力&楽しむ心(笑い)

 この継続が着実に『英語脳』を生み出します

 楽しく顔晴りましょう (^.^)


  (続く)



 (参考)Grammar in use Intermediate Contents [Unit 1 ~ 133]

  Present and past (現在と過去)

  1 Present Continuous (I am doing)
  2 Simple Present (I do)
  3 Present Continuous and Simple Present(1) (I am doing and I do)
  4 Present Continuous and Simple Present(2) (I am doing and I do)
  5 Simple Past (I did)
  6 Past Continuous (I was doing)  

  Present perfect and past (現在完了と過去)

   7 Present Perfect (1) (I have done)
   8 Present Perfect (2) (I have done)
   9 Present Perfect Continuous (I have been doing)
  10 Present Perfect Continuous and Present Perfect Simple
     (I have been doing and I have done)
  11 How long have you (been)...?
  12 For and since, When...?, and How long...?
  13 Present Perfect and Past (I have done and I did)
  14 Past Perfect (I had done)
  15 Past Perfect Continuous (I had been doing)

  16 Have and have got
  17 Used to (do)

  Future (未来)

  18 Present tenses (I am doing/I do) with a Future Meaning
  19 (I'm) going to (do)
  20 Will (1)
  21 Will (2)
  22 I will and I'm going to
  23 Will be doing and will have done
  24 When I do/ When I've done When and if

  Modals (法助動詞)

  25 Can, could, and (be) able to
  26 Could (do) and could have (done)
  27 Must (You must be tired, etc.)
  28 May and might (1)
  29 May and might (2)
  30 Have to and must
  31 should
  32 Subjunctive (I suggest you do) ※仮定法(=叙想法)
  33 Had better It's time...
  34 Can / Could / Would you...?, etc.
     (Requests, Offers, Permission, and Invitations)

 Conditionals and“wish” (条件文と「wish」)

  35 If I do... and If I did...
  36 If I knew... I wish I knew
  37 If I had known... I wish I had known...
  38 Would I wish... would

 Passive (受動態)

  39 Passive (1) (is done / was done)
  40 Passive (2) (be/been/being done)
  41 Passive (3)
  42 It is said that... He is said to... (be) supposed to...
  43 Have something done

 Reported Speech (間接疑問)

  44 Reported Speech (1) (He said that...)
  45 Reported Speech (2)

 Questions and auxiliary verbs (疑問文と助動詞)

  46 Questions (1)
  47 Questions (2) (Do you know where...? / She asked me where...)
  48 Auxiliary Verbs (have/do/can,etc.) I think so/ I hope so, etc.
  49 Tag Questions (do you? / isn't it?,etc.)

 -ing and the infinitive (-ing と 不定詞)

  50 Verb + -ing (enjoy doing / stop doing, etc.)
  51 Verb + to... (decide to do / forget to do, etc.)
  52 Verb + (Object) + to...(I want to do / I want you to do, etc.)
  53 Verb + -ing or to ...(1) (remember / regret, etc.)
  54 Verb + -ing or to ...(2) (try/need/help)
  55 Verb + -ing or to ...(1) (like/ would like, etc.)
  56 Prefer and would rather
  57 Prepositions (in/for/about,etc.) + -ing
  58 Be/get used to something (I'm used to...)
  59 Verb + preposition + -ing
     (suceed in -ing / accuse somebody of -ing, etc.)
  60 Expressions + -ing
  61 To..., for..., and so that...(Purpose)
  62 Adjective + -ing
  63 To...(afraid to do) and Preposition + -ing (afraid of -ing)
  64 See somebody do and see somebody doing
  65 -ing Phrases (Feeling tired, I went to bed early.)

 Articles and nouns (冠詞と名詞)

  66 Countable and Uncountable (1)  
  67 Countable and Uncountable (2)
  68 Countable Nouns With a/an and some
  69 A/an and the
  70 The (1)
  71 The (2) (school / the school)
  72 The (3) (children / the children)
  73 The (4)
     (the giraffe / the telephone / the piano,etc.; the + Adjective)
  74 Names With and Without the (1)
  75 Names With and Without the (2)
  76 Singular and Plural
  77 Noun + Noun (a tennis ball / a headache,etc.)
  78 -'s (the girl's name) and of...(the name of the book)

 Pronouns and determiners (代名詞と限定詞)

  79 Myself/yourself/themselves, etc.
  80 A friend of mine My own house By myself

  81 There... and It... 
  82 Some and any
  83 No/none/any Nothing/nobody, etc.
  84 Much, many, little, few. a lot, plenty
  85 All / all of, most / most of, no / none of, etc.
  86 Both / both of, neither / neither of, either / either of
  87 All, every, and whole
  88 Each and every

 Relative Clauses (関係詞節)
 
  89 Relative Clauses (1) - Clauses With who/that/which
  90 Relative Clauses (2) - Clauses With or Without who/that/which
  91 Relative Clauses (3) - whose/whom/where
  92 Relative Clauses (4) -“Extra Information”Clauses (1)
  93 Relative Clauses (5) -“Extra Information”Clauses (2)
  94 -ing and -ed Phrases
    (the woman talking to Tom, the boy injured in the accident)

 Adjectives and Adverbs (形容詞と副詞)
 
  95 Adjectives ending in -ing and -ed (boring/bored, etc.)
  96 Adjectives Word Order (a nice new house)
     Adjectives after Verbs (You look tired.)
  97 Adjectives and Adverbs (1) (quick/quickly)
  98 Adjectives and Adverbs (2) (well/fast/late, hard/hardly)

  99 So and such
 100 Enough and too

 101 Comparison (1) - cheaper, more expensive, etc.
 102 Comparison (2)
 103 Comparison (3) - as ... as / than
 104 Superlatives - the longest / the most enjoyable, etc.

 105 Word Order (1) - Verb + Object; Place and Time
 106 Word Order (2) - Adverbs with the Verb
 107 Still, yet and already Anymore / any longer / no longer
 108 Even

 Conjunctions and prepositions (接続詞と前置詞)

 109 Although / though / even though In spite of / despite
 110 In case
 111 Unless As long as and provided / providing
 112 As (Time and Reason)
 113 Like and as
 114 as if, as though, and like
 115 For, during, and while
 116 By and until By the time...

 Prepositions (前置詞)

 117 At/on/in (Time)
 118 On time / in time, at the end / in the end
 119 In/at/on (Place) (1)
 120 In/at/on (Place) (2)
 121 In/at/on (Place) (3)
 122 To/at/in/into
 123 On/in/at (Other uses)
 124 By
 125 Noun + Preposition (reason for, cause of, etc.)
 126 Adjective + Preposition (1)
 127 Adjective + Preposition (2)
 128 Verb + Preposition (1) - at and to
 129 Verb + Preposition (2) - about/for/of/after
 130 Verb + Preposition (3) - about and of
 131 Verb + Preposition (4) - of/for/from/on
 132 Verb + Preposition (5) - in/into/with/to/on

 133 Phrasal Verbs (get up / break down / fill in, etc.)

 
 (参考) 【もう1つの勉強方法】

 このテキストにも Study Guide (p.294-301)があって
 自分の苦手な分野がチェックできる問題があります。

 最初にこの問題を解いて、
 自分の苦手な文法テーマを発見して
 集中的にトレーニングすることもできます。


 【追伸で~す】

 第3版はフルカラー印刷
 Phrasal Verbs (句動詞)の項目が追加されて
 CD-ROMも付属

 ずいぶんよくなりましたね(笑い)

 このテキストをやりとげれば
 かなりレベルアップすることでしょう

 音読が中心ですが、
 余裕があれば問題も解いてください!

 今日から3連休の方もいらっしゃるかも?

 週末エンジョイですね


 さて、今日も
 顔にツヤをだして(笑い)
 上気元で顔晴りましょう(^.^)

  今日はいい日だ!

 10月10日

 ついてるレオさん


posted by ついてるレオ at 08:05| Comment(0) | TrackBack(0) | 生きる知恵 | 更新情報をチェックする
この記事へのコメント
コメントを書く
コチラをクリックしてください
この記事へのトラックバックURL
http://blog.seesaa.jp/tb/427553326
※ブログオーナーが承認したトラックバックのみ表示されます。

この記事へのトラックバック